Summa sidvisningar

onsdag, januari 12, 2011

The Redback


I trakterna runt Adelaide var den vackra redback-spindeln vanlig.
Den här spindeln talas det om, skojas det om, t ex så berättade Bob om The Redback Club, där inträdeskravet är att svälja en levande redback - det finns efter ett antal inträdesprov bara två levande medlemmar i klubben sägs det.
Resten har strukit med, påstås det också.
Redbacken är alltså giftig, men har genom åren bara orsakat 14 australiers liv, trots att tusentals människor årligen blir bitna.
Det är honan som är giftig, honan är större, som en stor ärta, något drygt en och en halv centimeter bara, svart glänsande med ett rött band över bak-kroppen.
En historia som är sann är att under parningen med den betydligt mindre hanen, så börjar honan redan innan (!!) parningsakten är över, att äta upp sin kärlekspartner. Ganska ofta överlever hanen akten men blir ändå obönhörligen uppäten av sin hona.
Vid ett besök vi gjorde på Food Forest utanför Gawler i Barossa Valley hos Ann-Marie och Graham så frågade jag om det hade några redbacks, visst blev svaret. Ann-Marie gick in i ett skjul att tittade i springorna precis innanför dörren och där satt en hona vaktandes sina tre ägg på ett lite träbit, som hon plockade upp och visade oss.
Aningen macho som man är, tog jag den lilla träbiten med spindeln på och höll den i handen, som alltid när det gäller de allra flesta spindlarna så attackerar inte en spindel om den inte blir trängd eller hotad. Inte heller denna redback gjorde något, den flyttade lite på sig men det var allt.
För mig var det en liten seger över min ringa, men ack så levande spindelfobi.

Till sist jag tänker inte söka in som medlem i the Redback Club.

Klicka på den undre bilden så får du se spindeln på träbiten. Foto: Kjell A.

2 kommentarer:

Äla sa...

Åhh....vad den är vacker. Jag minns att den satt över allt på gården jag arbetade på. I lådan med muttrar, under toalettsitsen, på det gamla dasset...men alltid lika vacker.

Olle Qvennerstedt sa...

Javisst är den vacker, det är väl därför den blir den mest omtalade spindeln i ett land med många olika arter, stora och små, giftiga och mindre farliga, håriga och kala som redbacken.
Det finns nästan en myt kring denna skönhet.