Summa sidvisningar

fredag, maj 08, 2009

Dalarna? Nej Stockholm!

Detta är Stockholm! Stockholm, Maine! Stockholm, Maine USA.
I USA:s nordöstligaste stat Maines allra som mest nordöstliga hörna - i en flik som skjuter in i Kanada, i Aroostook County, ligger Stockholm.
Den lilla staden Stockholm började sin tillvaro 1881, men hette först Upsala, innan den av "storhetsambitioner" döptes om till Stockholm.
Dess tidiga historia berättar om skogsbruk, jordbruk och järnvägen var viktig. Madawaskafloden dämdes upp och många mindre sågverk hamnade i Stockholms omedelbara närhet, vid en höjdpunkt i historien så sågades 45.000 fot timmer vid varje skift, det arbetades i tvåskift vid Stockholm Lumber Company.
Skolor, butiker, ett "varuhus", ett hyreshus och många farmer utgjorde Stockholms stomme. Två kyrkor byggdes tidigt, den tredje kom till 1928.
Det fanns ett musikband, ett baseball-lag, Odd Fellows och en annan samlingslokal Grange and Eureka.
En framåtsträvande kommun när det begav sig. Som mest bodde det under tjuogotalet ca 1.300 innevånare i staden.
Men börskraschen 1929 kom och åren därefter slog sågverk efter sågverk igen, innevånarna lämnade staden. De kvarvarande ägnade sig att odla potatis!! En liten del av skogsbruket höll sig också kvar.
Nu närmare 140 år efter Stockholms tillkomst, hittar man här en liten tystlåten stad med sina tre kyrkor, Eureka Hall nyrenoverad. Andersson´s Grocery har också fräshats upp och säljer nu även bensin.
Tyvärr tvingades skolan att stänga 2004 och numera bussas barnen till närmsta skola i New Sweden!
Den första butiken I Stockholm Anderson Brothers ägs numera av Stockholm Historical Society Museum och är listade på the National Register of Historic Places. Massor av historieintresserade kommer årligen till muséet.
Till sist ca 230 personer bor i Stockholm, Maine idag.

2 kommentarer:

Äla sa...

Härligt Olle,

Information som denna gillar jag skarpt.
Jag har funderat på att cykla längs gränser USA/Kanada. Det är drygt 600 mil och skulle ta ungefär 100 - 150 dagar att trampa tvärs över. Meningen är då att skriva och berätta om platser och människor man stöter på. Inspirationen till detta ficka jag för 30 år sedan när jag liftade genom Europa under två månader. Då träffade jag en dam (cirka 65 år) som satt på ett vandrarhem och stickade en kväll. Hon ägnade sin tid åt att cykla runt i Europa. Härligt. HA det gött//EvaLena

Olle Qvennerstedt sa...

EvaLena
Kul att du gillar detta, jag gör det själv, platser som inte är så kända som ditt Portila eller vårt Blackstaby, eller för den skull Stockholm, Maine.
Jo, din idé att cykla skall du fullfölja, du lever bara en gång, den dag du inte kan cykla kommer du att gräma dig av bara sjutton.
Jag hade planer på att måla mig över Kanada. Små orter, fallfärdiga lador, enkla hus, vackra miljöer.
Gjorde en del mycket naturalistiska akvarellmotiv på landsbygden i Ontario, tyvärr har de flesta genom flyttar förkommit.
Min idé stannade vid en idé.
Men cykla du EvaLena.