Summa sidvisningar

måndag, augusti 17, 2015

IndiGo storhandlar.


I Toulouse gnuggar man händerna dessa dagar.
Det största indiska inrikesbolaget IndiGo slog den 15 augusti, på Indiens Independence Day, plånboken i bordet och beställde 250 (tvåhundrafemtio) plan av typen A320neo.
Det sägs att det är ett rekord, i antalet beställda flygplan på ett bräde, gällande både Airbus och Boeing.

Jag lyfter på hatten för europeisk ingenjörsteknologi och att Airbus klarar den tuffa fighten med Boeing. Bägge beskyller, då och då, varandra för att vara mer eller mindre "statsunderstödda", det må råda delade meningar om vad som är att betrakta som statsunderstöd eller ej, men en tuff kamp om kunderna dem emellan är det.
Den gynnar givetvis bägge två, ingen kan slå sig till ro, utan innovationer och på-tå-tänkande är säkert ett måste för att överleva.

IndiGo, vilket lyckat namn, är ett ungt bolag, nio år på nacken, icke dess då mindre är de störst på den stora inhemska flygmarknaden i Indien.
A320neo har lanserat något som lite svulstigt heter "new engine option" innebärandes den senaste generation av motorer plus Sharklet wing-tip devices.
Resultat 15% mindre bränsleförbrukning hos de första av maskinerna som levereras, 20% på senare modeller, då motorerna utvecklats att bli ännu snålare.

IndiGo har med denna order beställt totalt 530 ur Airbus A320-modeller. Inte kattdynga precis.

Inga kommentarer: