Summa sidvisningar

tisdag, april 17, 2012

Tant Ju, en Junker 52.



Tant Ju är en tysk Junker 52, just den här är byggd 1936.
En rundtursmaskin, bland många världen runt, det känns kult kring en Junker 52.
Tremotorig, korrigerad plåtkänsla, brummig som attan, men trygg och säker i luften.
Ernst Zindel är mannen bakom konstruktionen, den flög för första gången i oktober 1930.
4. 845 maskiner byggdes, dels som civila men även under andra världskriget som militära transportversioner för Luftwaffe.

Mitt bästa minne av Junker 52 är en dag, troligen 1951 ev 52, då jag bjöds in (!) att sitta på telegrafiststolen bakom cockpit i en av Ahrenbergs Junkers som transporterade Expresssen till Jönköping från Bromma.
Den turen glömmer jag aldrig, bullrig, men hisnande för en ung grabb. Återresan gick fort, då flög vi bokstavligt hem utan tonvis med tidningar ombord. Det var livets andra flygning för min del.

De här bilderna är hämtade ur ett reportage i Der Spiegel och visar vilken välpolerad och omsorgsfullt utrustad skapelse Tant Ju är.
Den övre bilden visar en MIG 15 i förgrunden, en gammal östtysk miltärkärra.

Ljuva minnen.


Inga kommentarer: