Summa sidvisningar

onsdag, april 11, 2012

Boken - en tvåårig berättelse.

För två år sedan fick Kjell ett samtal från Springer Verlag i Dortrecht, Holland.
Liesbeth Mol frågade om Kjell med ville skriva en bok om oljan, den sinande oljan.
Begreppet Peak Oil skulle bli grundstommen i boken.
Jag tillfrågades om jag ville illustrera den och Michael Lardelli i Adelaide, svensktalande, om han ville översätta.
Vi tackade ja och Kjell började sammanfatta år av forskning i kapitel efter kapitel.
Michael på andra sidan jordklotet översatte och jag tecknade.
Det blev en två års resa in i en omtumlande värld där fysik och geologi styrde mina uppdrag. Min geografisk resa blev lika upplyftande den.

Igår kom provtrycket från tryckeriet i Indien. I elektronisk form förstås. Nu korrläser Kjell o Michael så ögonen blöder.
Några teckningar kräver ändra texter.
I maj kommer den sen, boken alltså, världen över.
Springer har resurser, kontakter, kanaler för att få genomslag.

Jag är stolt att få ha gjort denna tripp, att få vara med och berätta om att oljan är en ändlig resurs som vi nu måste fundera kring hur den skall ersättas den dag då tillgången inte längre kan möta efterfrågan.
Och den dagen är inte avlägsen.

Inga kommentarer: