Summa sidvisningar

fredag, juli 08, 2011

Cy Twombly is dead. R.I.P.


Cy Twombly, amerikan född 1928 är död.
Konstvärlden, i mitt högst personliga tycke, har förlorat en av de större konstnärerna som vår tid haft nöjet att uppleva, en tröst, hans bilder finns kvar och lever i högsta grad.
I höst kommer han till Moderna Museet i Stockholm.
Jag har sett hans verk i Berlin och Sydney, nu Stockholm, det är stort.
Cy Twombly studerade i Boston på Museum of Fine Arts inspirerades av den tiden expressionism, surrealism och dadaism.
I New York fortsatte hans studier och hans kontakter med the big boys Jackson Pollock, Mark Rothko och Barnett Newman gav honom kraft och konstnärlig näring.
Hans kontakter med Robert Rauschenberg var talrika och likaledes utvecklande, för båda.
Hans konst kan synas både som hafsigt och oengagerat tillkommet, men tvärtom, kära vänner, han målar med sin själ och sitt hjärta, inte hjärna.
Därför är han stor, i mitt fall, griper han tag i mig, i ett rum med många konstnärers verk, dras min blick omedvetet och omedelbart till honom, oavsett om jag har honom i fokus eller i ögonvrån, han lever, han pulserar, han visar känslor och spontanitet. Jag känner att han är i samma rum.
Cy du lever vidare, vi ses i höst på Moderna.
See you around mate.

Överst en triptyk från Berliner Gallerii, Berlin vid ett besök 2010. Vet inte tillkomståret, men ett sent verk.
Under en bild från tidigare år, 1987.


2 kommentarer:

Olle Qvennerstedt sa...

Jag håller med dig helt Olle, han är helt outstanding! Så spontan, impulsiv och utan fjäsk, en av de stora i konstvärlden utan överdrift!

Mia Jarnsjö sa...

Jag håller med dig helt Olle, han är helt outstanding som konstnär! Så spontan, impulsiv
och utan fjäsk, en av de största i konstvärlden utan överdrift!