Summa sidvisningar

torsdag, september 17, 2009

Gränsfall

Ibland hamnar man i tvivel om sin egen förmåga att se. När jag gjorde denna, osedvanligt, realistiska teckning tänkte jag i banor om "tänk om man kunde flyga, den här tänker flyga" eller något i den stilen.
Den fick också titeln "Mannen som försökte flyga" och jag nöjde mig med detta.
Men så under konstrundan fick jag flera frågor om mina religiösa motiv och tankarna bakom dem. Inte, jag tog inte illa vid mig på något sätt, utan reflekterade kanske mer än en gång att bilder kommunicerar budskap på olika sätt till de betraktare som ser dem.
Korsfästelse, Jesus, lidande och andra frågor ställdes. Jag svarade som det var, att jag mer såg en typ av Ikaros än en Jesus i bilden och att det var min tanke när jag gjorde den.
Intressant dock att uppfattningarna spretar så.

Teckning: Olle Q ©

1 kommentar:

Äla sa...

Underbar bild. Idag träffade jag Lars Hjelm som är intendent för Värmlands Konstförening. Jag frågade honom vilka kriterier som ska vara uppfyllda för att en konstnär ska få vara med på Höstsalongen. Han svarade:
– Konst ska inte vara tilltalande. Den ska tala till mig.

Det tycker jag att denna bild gör.