Summa sidvisningar

söndag, augusti 31, 2008

En våldsbenägen minoritets misslyckande.

Återigen har en liten klick våldsverkare fått rubrikerna.
Oavsett om de är anonyma i svarta huvjackor längst fram på Bajens ståplats eller är kamuflerade självmordsbombare på en marknad i Bagdad eller vid ett hotell i Alger, så får de rubrikerna. De efterlängtade rubrikerna.
De drar sitt lag, sitt land, sin kultur, sin religion i smutsen. De kan kortsiktigt förnöjsamt läsa att folk stannar hemma, stannar inne. Men bara kortsiktigt.
I mitt fall, skulle jag helst vilja stanna hemma från allt vad fotboll heter. Men det skulle bara gynna dessa våldsbenägna småglin - som är allt annat än Bajensupportrar - och få dem att fira de triumfer de så hett av allt att döma eftersträvat.
Precis som Bagdadborna trotsar självmordsbombarna och går till sina dagliga uppgifter, så kommer jag att gå på fotboll, inte stanna hemma, jag går den 14 september, om nu SvFF:s diciplinnämnd inte bestämmer att matchen skall spelas inför tomma läktare.
Då går jag nästa hemmamatch.
Jag vill visa min support för Hammarby IF, jag vill visa de maskerade att mig skrämmer ni inte bort, jag vill visa dem att trots att jag är säkert fyra gånger äldre än var de är, tänker jag inte dra mig tillbaka till tv-soffan.
Icke. Klubben behöver oss lojala, fredliga supportrar. Alla 99,8 % av oss . Laget behöver vårt stöd. Liksom alla andra lag i samma bedrövliga situation.
Stäng av alla identifierade bråkmakare på 10 år, tills de lugnat ner sig och kommit upp över plus minus noll i IQ.
Stenhård kroppsvisitation, nät, burar eller plexiglas om så behövs.
Stoppa våldsverkarna, låt Hammarby IF, Gnaget och alla andra klubbar som drabbas av små klickar med förvirrade slagskämpar få arbeta i fred.
För sportens skull, för samhällets skull.
För åskådarna, för familjernas skull.
För den glädje som fotbollen skänker oss.

2 kommentarer:

Lasse Q sa...

Bra bror! Håller fullständigt med dig vad gäller de så kallade supportrarna; bråkmakarna, våldsverkarna. Men varför har inte något redan skett? Varför tillåts dessa individer komma till matcherna? ”Alla” måste ju veta vilka dessa 0,2% är. I alla fall supporterklubben och de åskådare som match efter match ser dem. Varför säger inte Hammarby och spelarna ifrån? Gå här ifrån annars spelar vi inte! Vi behöver inte er! På sikt måste detta vara bättre än att ständigt vara förknippad med denna lilla minoritet av så kallade hammarbyare.
Lasse

Olle Qvennerstedt sa...

Lasse
Tack för dina synpunkter.
Ja, varför lämnar inte spelarna planen, med risken att motståndarna vinner på WO eller får med sig det resultat som står just vid raketanfallet.
Poängförlust för HIF, men moralisk vinst, vinst dessutom över de som är maskerade och svartklädda.
Hoppas Hammarby slipper detta otyg fr o m nu.
Det är illa att alltid bli förknippad med publikskandaler.
Det är ju minst av allt ohyffsad publik som jag förknippar med Hammarby, tvärtom, en värme, en känsla och ett engagemang med ett leende på läpparna.
Även om det blir 1-5 ibland.
Olle