Summa sidvisningar

söndag, juni 09, 2019

Lill-Olle

Även liten gosse blir stor. Minnen finns kvar, påminda genom ett foto kanske... Detta måste vara sommaren 1941, kan ta fel, men det var länge,länge sen. På grusplan framför mangårdsbyggnaden på fädernesgården Tallåsen, då i familjens ägo sedan 94 år tillbaka i tiden och den förblev så fram till 1996. Om några dagar kommer jag att återse gården, kanske på lite avstånd, vill inte störa ägaren. Men vill se den, det var säkert mer än tio år sedan sist. Hur som haver hade jag mina släktingar på mors sida som ägare under 151 år, varav fem år blev min lycka att bo där, men det var från sju års ålder fram till tolv.Fem lyckliga år, med småskola och folkskola innan flytt till Stockholm och realskolan där. Bilder berör, bilder påminner. Vemod blandas med andra känslor, det bubblar inom mig just nu. Av vad vet jag inte. Bilden togs för 78 år sedan, det säger väl en del.

Inga kommentarer: