Summa sidvisningar

tisdag, november 20, 2018

NBJ 16 och NBJ 19 ångandes....

NBJ - Nora Bergslags Järnväg på den tiden det begav sig. Malmbrytningen i gruvorna runt om i denna del av västra Västmanland var som intensivast, året är 1938. På linjen Ervalla till Nora i riktning Nora kommer här ett av NBJ:s fem stora ånglok med olika littera ångandes med ett blandtåg på släp. Ofta kördes det malmlastade vagnar i den andra riktningen mot Ervalla, Örebro. Men icke denna. Bilden är fin och får mig att rysa lite lätt, liksom jag som ung grabb i sju-åtta års åldern gjorde när de stora kom till Klacka Lerbergs station vid 17-tiden flera kvällar i veckan. Med dagens post bland annat, men även med passagerare i den enda personvagnen, passagerare till vilohemmet Vita Bandet några hundra meter upp för backen från stationsbyggnad och plattform. Men rös gjorde jag alltid. Och har sedan dess gjort när tågen kommer. De är ostoppbara, mäktiga och för människor och varor från en plats till en annan, man kan drömma sig bort. Mitt favoritlok bland de fem stora var det minsta i den samlingen, nummer 19. Mycket dåligt med bilder på det, knappast möjliga att hitta på nätet. Men här är en bild på henne. NBJ 19.
Detta var allt för dagen, med varma minnen av NBJ i mitt hjärta. Vi hörs igen/ Olle

Inga kommentarer: