Summa sidvisningar

torsdag, juli 16, 2015

Trendputtar

Det hände sig härom dagen att jag blev stående i Götgatsbacken.
I hörnan av St Paulsgatan.
Hade bestämt träff med en god vän, men uppgivit ett annat (felaktig) gatunamn, så väntan blev lång och frustrationen hos oss bägge naturligtvis större och större. Jag höll ut i 90 minuter.
Kompisen var från ett annat land och hade inget fungerande internet och jag inget telefonnummer.
Men vänskapen består efter denna min fadäs.

Så vad jag gjorde, jo jag studerade alla tusentals människor som paraderade förbi, frustande på cyklar utan växlar (senaste trend), turister i Fjällrävenklädsel (inte senaste trenden) eller med stråhattar.
Det som slog mig mest i semestertider, var alla trendputtar och puttror (?) som tydligen tillbringar sina semestrar hemma på Södermalm.
De kallas allmänt för hipsters.
De känns igen på sin klädstil, sina attribut och hur kroppen är smyckad, dekorerad, tatuerad, oklippt eller rakad.
Hipsters är inga Reinfeltskopior vad gäller hårmodet.
Vad som dock kännetecknar alla, är att de går till synes utan strumpor, det sägs att de har några centimeterhöga tygbitar som sitter längst ner, men inte syns ovan skokanten för en betraktare.
Jo betraktaren ser de nakna vristerna då en annan trend är att vika upp de slimmade långbyxorna en bit. Vad vitsen med att få visa sina anklar är, övergår mitt förstånd.
De förkrympta skjortorna och i vissa fall kavajerna sitter åtsmetade som vanligt, en trend för hipsters är också att hos killarna är skjortkragarna minimala, bara som man vikt ner några centimeter av skjortan för syns skull.
Axelremsväskan är legio, platta pastellfärgade låga skor utan hålfot, skor med vita sulor eller bruna i läder för dyra pengar är andra hipsterattribut.
Nu snackar jag mest om killarna som verkar vara med trendkänsliga än tjejerna, där friheten, individualiteten är större tycks det mig??
Kan det vara så att tjejerna visar sin trendighet genom att ha en klase med papperskassar på armen, papperskassar med flashiga affärsnamn eller loggorna från dyraste dyra modehus?
Visst var det skönt att även få spana in en och annan stenåldersman eller krutgumma som omväxling.

Cyklarna skall inte vara racer, utan gamla helst rostiga och det skall skramla om dom, som sagts tidigare helst utan växlar.
Att sitta till synes oberörd upp för Götgatsbacken ger högsta poäng, att flåsande och stånkande gå upp ger rött kort.
Dagens högsta poäng gav jag till tjejen som försedd med allt för rymliga kläder (inte hipster alltså), huvan neddragen, pratandes i en mobiltelefon, stod på sin skateboard i full fart kryssandes bland turister, hipsters och cyklar utför backen.
Om hon idag fortfarande är i livet vet jag inte.

Min spaning var kul, den gav mersmak. Nästa år när min australiska kompis kommer tror jag att jag uppger fel adress igen.

Inga kommentarer: