Summa sidvisningar

fredag, september 02, 2011

Sigsarve rakt väster ut från Hangvar.

På nordvästra Gotland mellan Ireviken och Häftingsklint rätt ut på stenig och regnurgröpt kalkstensknagglig väg ligger Sigsarve strand.
Man ställer sin bil och börjar en ganska brant utförsklättring, så är man nere på den ljusa stranden med alla sina hemligheter och annorlunda former.
Det här gamla huset, är ingen fiskebod, men kanske ändå ett förråd, där fiskare förr troligen övernattade.
Ett hus som stått länge och som kommer att stå långt efter att jag flyttat från jordens yta.

Strax till vänster om det lilla huset hittar man det som, även det, troligen är en fisknätsställning.

Och vänder man sig ut mot havet ligger båten, som kanske fiskaren hade sin fångst och sina nät i. Nu är båten gisten och sprucken, med glipor och hål, men ändå intakt på något sätt.
Bra trävirke, bra bygge trots tidens slipande vindar, snöfall och issjok. De gamle de kunde.

Går man ner till vattenbrynet möts man av denna fägring, årmiljoners slipade stenar, alla säger alla med sina egna former, av vatten nötta och polerade.

Gotland är Gotland, ett Sverige utan Gotland vore ett Sverige utan Medelhavet.

1 kommentar:

Angelika sa...

Jag kan inte tacka Dr EKPEN TEMPEL tillräckligt för att hjälpa mig återställa glädje och sinnesfrid i mitt äktenskap efter många frågor som nästan leder till skilsmässa, tack gud för att jag menade Dr EKPEN TEMPEL vid rätt tidpunkt. Idag kan jag säga till dig att Dr EKPEN TEMPLE är lösningen på det problemet i ditt äktenskap / förhållande, med Dr EKPEN TEMPLE kärleksförtryck kommer du säkert att le mer i din relation. Kontakta honom på (ekpentemple@gmail.com)