Summa sidvisningar

fredag, september 30, 2011

Blodpudding och Einstein

Vilket sammanträffande.
Jag är den enda i vår familj som älskar blodpudding, vad kunde falla sig mer naturligt än att få frossa i en orgie av blodpudding, lingonsylt, mjölk och knäckebrödsmackor, när Mia inte var hemma i går eftermiddag och kväll?
Inget.

När jag stod och stekte mina skivor pratades i radion om Albert Einsteins relativitetsteori, som faktiskt blev en aning naggad i kanten eller ifrågasatt under förra veckan, då rapporter kom om att forskare vid Cern skickat partiklar ett sjuttiotal mil in i Italien i en hastighet som lite översteg - ljusets!!
Därmed skulle väl Einsteins teori som gällt så länge, vara ifrågasatt?
Kunde man nu tänka sig att resa bakåt i tiden? Svindlande tanke.
Några fysikprofessorer från Uppsala uttryckte sina tvivel allt medans blodpuddingen puttrade i teflonpannan, de tyckte med en forskares rätt att detta måste bevisas fler gånger, det kan röra sig om små räknefel.
Som forskare kan man inte kasta sig över nya teorier och ta dem till sig som gällande, utan nya fakta, nya beräkningar och rön måste till.
Men visst är det två skilda världar - min lycka att få skyffla in blodpudding och forskarnas lite mer mätta attityd mot häpnadsväckande och aptitretande resultat från Cernfysikerna.

Men jag blev både nöjd och mätt och lite lärdom rikare.


Inga kommentarer: