Summa sidvisningar

torsdag, augusti 11, 2011

På bordet. 114 illustrationer. Nio månaders arbete.

Ja nästan alla ser du här, de flesta bara hörn av. Men ändå, nio månaders arbete, mer eller mindre dagligen är nu över.
Det känns konstigt, det känns tomt. Något saknas.
Jag har skrivit det förut, aldrig i livet, trodde jag att jag skulle besitta denna uthållighet, mitt tålamod som överraskar mig. Inte en enda gång, inte en gång har jag suckat och känt motstånd, när jag vandrat upp för trappan till ritborden.
Känslan av utmaning, delaktigheten i ett stort verk, aktiverade och motiverade mig. Jag var del av något, del av något viktigt.
Här handlade det inte om något man inte "bara slänger till", utan tvärtom något man fördjupar sig i, diskuterar med författaren om. Jag hade en roll, en huvudroll.
Boken handlar om Oljan! Oljan som kommer att ta slut, den sinande oljan.
Författare är Kjell Aleklett, professor vid Uppsala universitet, där han är forskare och leder en forskargrupp i detta ämne.
Bokens titel blir Peeking at Peak Oil, kommer ut på engelska vid årsskiftet, är på cirka 350 sidor tjock och som sagt med cirkus 115 illustrationer.
Ges ut av, ett vetenskapligt förlag, Springer Verlag i Nederländerna, i de flesta länderna i världen.
Det är stort.
Jag har lärt mig mycket, lär mig mycket, jag vitaliseras, håller hjärnan igång och förgubbas inte i den takt jag skulle ha gjort om jag inte hade fått denna utmaning.
Nu gäller det att fortsätta i nästan samma takt. Unna sig fridsamma stunder, men inte stanna upp helt.

Nästa utmaning nu till hösten är mer konstnärlig - att trycka en grafikupplaga till en av de större konstföreningarna i Sverige.
En utmaning - uthålligheten besitter jag, tålamodet har jag.

Jag är redo!

Inga kommentarer: