Summa sidvisningar

måndag, oktober 05, 2009

Jag mår också dåligt.

Att vara supporter till ett lag, är en hjärtesak, man gläds i framgång och våndas i motgång, men man är oavsett det sportsliga en lojal medlem i en stor grupp likasinnade.
Det minsta någon av oss alla trogna ville göra, vore att sabba, förstöra, sabotera, hota eller ens verbalt vräka ur oss den frustration som kommer med motgångar.
Staffan Thorsell, Hammarby IF:s ordförande avgår nu efter alla hotelser han och hans familj utsatts för.
Detta efter att han den 29 september gick ut och fördömde de falska fansen.
Vadå fans? Det är inga fans, de utger sig för att "vilja klubbens bästa" men de klär sig knappast i grönvitt, de är ofta maskerade, de bär svarta huvjackor. Typiskt AFA. Huliganer helt enkelt.
De bryr sig inte om att klubben drabbas ekonomiskt, får poängavdrag eller måste spela inför tomma läktare, de struntar fullkomligt i om klubbens rykte smutsas ner eller om familjer med barn eller andra över huvud taget, stannar hemma.
Men bara de får tända bengaler, slänga saker in på plan, hota, ofreda och slå andra på käften så tror man att man gjort något som alla riktiga fans tycker är bra. Pyttsan.
Klubben befinner sig i en ekonomisk och sportslig kris, en styrelse sitter och försöker möta de svåra problem den har att tackla.
Detta är vad Staffan Thorsell skriver idag, en dyster dag i Hammarby IF:s historia:


"De hotelser, tillmälen och rop på 'dödsstraff' som når mig är kanske inte bokstavligt menade men jag kan inte blunda för dem", skriver Thorsell, och fortsätter:

"Hotfulla personer som dyker upp i mörkret sent om kvällen när jag är på väg hem från ännu ett Hammarbymöte och skriker ut anklagelser mot klubbens styrelse skrämmer mig. När min fru är rädd för att möta någon i trappan på sin väg till hissen gör det mig bestört och förbannad på samma gång."

I samband med matchen mot Gais på Söderstadion den 23 september fick Thorsell och styrelsen lämna sina platser på läktaren efter att en del supportrar uppträtt hotfullt. Efter bråken vid samma match skrev Thorsell senare ett öppet brev där han kallade bråkstakar i supporterskaran för ”falska fans”.

"Det är visserligen sant att jag gillar Hammarby sedan barnsben. Men jag älskar min fru, som jag varit gift med i 43 år, långt mer och vill inte utsätta henne och mig själv för mer av det vi upplevt de senaste dagarna".

Thorsell hann bara vara ordförande i tre månader.


Inga kommentarer: