Summa sidvisningar

måndag, januari 14, 2019

Illustration/cartoon är också konst.

Alla besserwissrar som tror sig förstå och hävda med emfas att "konst är konst, illustration är bara ett krafsande.." har totalt fel. Att skapa en bild, med eller utan text, är ett kreativt arbete, som kräver förberedelser, planering, uppladdning och sedan till verket med själva bilden. Så är det för mig, om jag arbetar med en abstrakt blandteknikskapelse eller en målning, ett grtafiskt blad, eller som sagt, en illustration. Koncentrationen kan vara ge en kortare originalprocess, men inte dessdåmindre, en kreativ tillblivelse av ett verk. Kan vara viktigt att poängtera detta. Jag har ju rötter i reklamvärlden, minst sagt, påbyggt med flera årtionden i den "rena" konstnärliga världen, med mer osäkra resultat. Enillustration var en beställning, en bestämd bild, bestämt motiv, men där du hade din rent konstnärliga frihet att göra den beställda bilden som du vill att den skall gestalta de önskemål som beställaren hade. Oftast träffar du rätt, sällan får du gå hem och göra om. I konstens universum är det fråga om beställningar, i bästa fall, från gallerier, konsthallar eller konstföreningar. Du har här en större frihet att skapa det du vill, men inte svika dina uttryck, dina "manér". Här kommer två illustrationer, som man kan kalla cartoons eller roliga gubbar på svenska. I inlägget ovanför detta, ser du en helt "fritt skapad" bild, ett abstrakt motiv. Illustrationerna är också fritt skapade, texterna är mina och grunden för bilderna. Bilderna (teckningarna) är också skapade utan någon enda människas tyckande eller inblandande, bortsett från mig själv i egen hög person. Bludder på alldeles för många rader. Illustrationer är också konst!!!! Å hör sen. //Olle

1 kommentar:

Allie Reyna sa...

Hej, jag heter "ALLIE REYNA" Jag är från USA. Jag var gift i 7 år med Ruben. Saker började bli ful och vi hade slagsmål och argument nästan varje gång. Det blev sämre vid en tidpunkt som han lämnade för skilsmässa ... Jag försökte mitt bästa för att få honom att ändra sig och stanna hos mig men all insats var meningslös. Jag bad om och försökte allt men ändå fungerade ingenting.

Genombrottet kom när någon introducerade mig till den här underbara, stora stavningskastaren som till sist hjälpt mig ut ... Jag har aldrig varit ett fan av saker som detta men bara bestämde mig för att försöka motvilligt, för att jag var desperat och lämnade inget val ... Han gjorde speciella böner och använde rötter och örter ... Inom 2 dagar kallade han mig och var ledsen för allt det emotionella trauma han hade orsakat mig, han flyttade tillbaka till huset och vi fortsätter att leva lyckligt. vilket underbart mirakel Baba Egbe gjorde för mig och min familj.

Jag har introducerat honom till många par med problem över hela världen och de har haft goda nyheter ... Jag tror starkt på att någon där ute behöver sin hjälp. För brådskande hjälp av någon typ, kontakta Baba Egbe nu via hans Email: babaegbetemple@gmail.com eller WhatsApp honom på 7 (926) 512-8701.