Summa sidvisningar

onsdag, maj 23, 2012

Två illustrationer ur boken Peeking at Peak Oil


Om mindre än tio dagar släpps så äntligen boken Peeking at Peak Oil under en offentlig tillställning i Wien. Författaren Kjell Aleklett är där, bokförläggaren David Packer från Springer Verlag Inc, New York likaså. Som illustratör deltar även jag, med tillåtelse att sola sig i glansen.
Det är nu närmare två år sedan jag började fundera kring mitt deltagande i detta stora bokprojekt.
Någon tvekan rådde aldrig, kanske om man med facit i hand ser tillbaka på all den tid det tagit, men nej, det har varit värt varenda minut med pennor, akvarellfärger, kritor, scannrar och datorer som hjälp.
Den lärdom jag dragit är obetalbar och så berikande att min bild av morgondagen förändrats radikalt.


Resultatet publicerades på Springers hemsida idag, där kan man se de första sidorna av alla kapitlen, nitton till antalet.


Jag tycker att de två illustrationerna du ser här ovan betyder mer än andra, ur en lekmans ögon sett,
för forskaren, kanske en del tabeller och kurvor är mer direkta och talande.
Men som en grov sammanfattning säger de här bilderna mycket.

Det svenska boksläppet av denna engelska utgåva sker i Uppsala den 11 juni, då översättaren Michael Lardelli från Australien kommer på celebert besök och denna gång representeras Springer Verlag av Liesbeth Mol från det holländska kontoret. 
Författaren själv är givetvis huvudattraktionen. Illustratören är också på plats.

2 kommentarer:

Äla sa...

Vilka talande illustrationer. Jag gillar din stil...ditt sätt att berätta med bilder. All cred till dig.

Äla sa...

Glömde säga....ett stor varmt värmländskt grattis till Mia. :)