Summa sidvisningar

lördag, maj 19, 2012

Lyckan är kapitalismens problem.


Jag sitter med vårens nummer av tidskriften Balder framför mig.
Att inte läsa en artikel av Göran Rosenberg vore tjänstefel, som jag ser det i alla fall.
Gott, jag läste den och tillåt mig käre Göran att citera inledningen av din av ord under rubriken "Kapitalismens lyckoproblem."

Kapitalismen drivs av vår otillfredsställelse. En tillfredsställd människa, ja en människa som rentav är lycklig med sin lott, är en nitlott för kapitalismen.
Kapitalismen bygger på en ständigt ökad efterfrågan på ständigt nya produkter, vilket förutsätter ständigt nya mänskliga behov som måste tillfredsställas och därmed en nivå av otillfredsställelse.
Många av de behov vi anser oss ha idag fanns inte igår och ganska säkert är att vi i morgon kommer att ha behov som vi inte ens kan föreställa oss idag.
Dessutom finns det några miljarder människor som fortfarande inte har kunnat tillfredsställa de behov vi hade igår; rinnande vatten, elektricitet, en tvättmaskin, ett kylskåp, för att inte tala om en bil........"


www.baldersforlag.se där finns mer av vårens nummer och Görans text.
Men visst är det tänkvärda ord han serverar oss till frukost.

Jaha, frågar sin vän av ordning - vad är alternativet?
Nja fråga inte mig, jag vet bara att Lenins experiment med en kommunistisk marknadsekonomi inte fungerade, sidoskott från den ideologin fanns och finns och de som fortfarande finns fungerar inte särskilt väl.
Socialdemokratin då? Ja, i viss utsträckning, men då blir de socialdemokrati-light-varianten som Löfwen är på väg att styra sitt parti mot, ståendes axel mot axel med moderaterna.
Det vete katten.
Här du något svar?




Inga kommentarer: