Summa sidvisningar

torsdag, januari 12, 2012

Peter Upward i Sydney

För lite drygt ett år sedan stötte jag för första gången på konstnären Peter Upward.
Det skedde på Art Gallery of New South Wales i Sydney och det blev en hänryckare.
Där hängde New Reality från 1961.
Jag greps av hans rörelse i motivet, diagonalen, det svarta mot det vita.
Här kände jag ett direkt släktskap med vad jag kan göra i mina bästa stunder, men tyvärr allt för sällan får tid till, eller plats för.
Upwards målning är i syntetisk polymerfärg på hardboard. Målningen är stor, tyvärr inramad på ett mindre aptitligt sätt.
Penseldragen känns, lättheten och lusten, dansen om du så vill, i det till synes enkla, är något som grep mig när jag hamnade inför hans målning. Strax snett bakom hänger så Cy Twomblys stora triptyk som finns i ett inlägg inlagt för några dagar sedan. Scrolla ner en bit.

Peter Upward föddes i Melbourne 1932 och avled i Sydney 61 år senare, han tillbringade några år i England under sextitalet, men blev för övrigt sitt hemland Australien troget.

Inga kommentarer: