Summa sidvisningar

lördag, juni 18, 2011

Anselm Kiefer i Sydney

De flesta vet var en oljemålning är, likaså en akvarell och en teckning.
Blandar man dessa tekniker så blir det blandteknik helt enkelt - en uttrycksform som jag gärna jobbar i, medan Mia målar i tempera och trycker grafik, dock var för sig.
Men nu till Anselm Kiefer och hans verk på Art Gallery of New South Wales i Sydney.
Verket heter, håll i er nu "Von den Verlorenen gerührt, die der Glaube nicht trug, erwachen die Trommeln im Fuss."
Min bristfälliga tyska fastnar i den sista delen "....., trummor vaknar i foten"?? Måste ju vara fel, men ett tyskt uttryckssätt som jag inte hört gäller det uppenbarligen
Här handlar det om blandteknik i all sin prydno skulle man kunna säga, olja, akryl och sand på duk och en BETONGTRAPPA!!!
Skapelseår: 2004.
Höjden är 420 cm, bredden 560 cm uppdelat i tre sammanfogade sektioner.
Vikten okänd.
Anselm har inte signerat, den köptes in med uppbackad ekonomi från Geoff och Vicki Ainsworth samt Catriona och Simon Mordant, året var 2006.
Art Gallery of NSW är en upplevelse med sina storslagna verk, sin mångfald, samt inte minst av inhemska konstnärer.
Anselm Kiefer har, som jag nämnt tidigare varit den tysk som försökt göra upp med sitt lands tragiska förflutna.
Ruiner, gråskalor, flygplan, ja det som symboliserar konflikter och krig är ett ständigt återkommande tema hos Anselm Kiefer, ingen lustigkurre precis, men stor och uppskattad av mig, kanske Tysklands största efterkrigsnamn inom konsten.


Inga kommentarer: