Summa sidvisningar

onsdag, maj 18, 2011

Ingen glömmer Tomten

Idag när jag var ute och gick en snutt kom jag plötsligt att tänka på Tomten.
Vet inte varför men han dök upp i samband med tankar kring min tid på Fritidsresor.
Det är snart två och ett halvt år sedan Tomten dog.
Hans riktiga namn var Johan Johansson, det sägs också att hans karaktäristiska skägg anlades i protest mot att frisörerna införde moms på sitt frisörsjobb, så Tomten lät skägg och hår växa och så gjorde det tills han slöt sina ögon för gott, i december 2008.
En grönvit profil utan dess motstycke hade tystnat - och saknas fortfarande - på läktaren när Bajen lirar.
Han var född vid Nytorget på Södermalm, på rätt sida Slussen, i mitten av trettitalet, han kom några år efter att jag slutat till Fritidsresor där han jobbade och under dam-VM i fotboll i Kina blev han en stödjande supporter och fick en del utrymme i TV.
Men som sagt hans grönvita hjärta klappade inte bara för fotbollstjejer eller killar, utan även bandyn drog liksom handbollen, en sann Bajare.
En Bajare som inte bara nöjde sig med Zinken, Kanalplan eller Söderstadion utan också hängde med på långa resor till bortamatcher i ur och skur.
Sång och glädje och en osedvanlig utstrålning präglade Tomten, som jag ofta såg på Bajens matcher och träffade på de träffar som Fritteveteranerna ordnade. Fritte står för Fritidsresor.
Enkel och rak var en annan egenskap, inga skal som skulle trängas igenom, utan direktkontakt var ordet.
Vi minns dig Tomten.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Olle, fina ord om Johan som jag håller med om,En underbar människa som jag minns med värme.
En liten grej bara Johan Johansson, hette alltså inte Johan i förnamn, utan var döpt till Hans !!!, inte många som vet men så är det.
hälsn Håkan Ohlson,Fritteveteran på väg till möte på Birka om 2 dagar

Olle Qvennerstedt sa...

Då ses vi på Birka...kul.