Summa sidvisningar

söndag, december 13, 2009

Smäcker och vacker...

... något annat finns inte att säga om denna skönhet. Boeings kraftigt försenade B787, Dreamliner, kommer att ge våra förutfattade meningar om hur en flygmaskin "ska se ut" en riktig törn i smakfullkomlighetens riktning.
Betänk att detta är ett fraktfordon, egentligen inget annat.
Ändå har designfolket i Seattle bemödat sig att inte bara tänka på aerodynamik, bränsleeffektivitet, återvinningsbart material och mycket annat i miljötänkandets tidevarv, utan faktiskt också tänkt på det yttre, förvisso sammankopplat med aerodynamiken, men inte enbart.
Tycker att Boeing gjort en riktig diamant här, fullt jämförbar med Airbus A340-400 och 500.
Smäckra europeiska skönheter som redan smeker luftvägarna sedan några år tillbaka.
Och tack Lars-Erik i Sydney som förser mig med flyguppslag från Der Spiegel.

Bilden är en ritbordsprodukt, när första provflygningen skall ske vet ingen.

2 kommentarer:

Äla sa...

Åhhh...Boeing är en av mina favoriter...samt den lilla knubbiga Fokker 28. Men det är bara för att jag har så många trevliga jobb-minnen med just den maskinen. När det gäller alla flygmaskiner är ändå de smäckra segelflygplanen en av mina så ögonstenar.

Olle Qvennerstedt sa...

Ja till och med stora knubbiga maskiner har sin attraktion. B747 och A380 stora bulliga, men deras stora kroppar fascinerar mig också.
Vem är inte förtjust i flodhöst och elefant?
Bor vid ett flygfält och ser under säsongen mängder av segelflygplan näst intill ljudlösa susa över huvudet.