Summa sidvisningar

onsdag, mars 11, 2009

Lang Lang



Lasse här är Lang Lang från luften. När du min käre bror i går undrade vad jag skulle ägna mig åt när öarna söder om ekvatorn var slut, svarade jag bestämt - geografi - ex Lang Lang och andra udda, okända små orter, men nu på bägge sidor ekvatorn.
Lang Lang besökte jag 1958, för att se den årliga begivenheten där - rodeon på annandag påsk.
Då var det fullt kring den arena du ser på bilden (den ovalt formade ringen), rodeontraditionen lever vidare och snart är det dags igen den 13 april närmare bestämt, arenan används också av stadens Australian Rules fotbolls-lag som håller till i Ellingbank & District Fotball League.
En liten stad med idag ca 1.500 innevånare ungefärligen 75 km sydost om Melbourne i Victoria, Australien. Ett rikt jordbruksdistrikt med köttdjur, mjölkdjur och en av landets största sparrisodlingsfält ligger runt just Lang Lang.
Ordet Lang Lang är aboriginskt och betyder Trädsamling eller Clump of Trees. Postkontoret i staden öppnades 1878 samtidigt med järnvägslinjens öppnande.
GM:s australisktillverkade bil Holden har testbanor för sina bilar förlagda hit, uthållighet- säkerhet- och utsläppstester genomförs på dessa banor.
Helt nära löper South Gippsland Highway som snabbt för dig till centrala Melbourne om du nu inte föredrar tåget.
För bara någon vecka sedan rasade nya bushfires i området (Gippsland), då hettan var hög och vinden stark, men någon ny katastrof hann de inte utvecklas till, då vädret slog om.

Inga kommentarer: