Summa sidvisningar

söndag, juni 18, 2017

Donald Trump - vad är det för filur egentligen?

Nu har vi haft en president i USA som svors in för ca sex månader sedan, hans namn, som vi alla idag känner är Donald Trump. Det jag trodde var ett skämt från början, när primärvalen började borta i Iowa, blev en realitet. Så när han senare seglade upp mer och mer, allt efter delstaternas republikaner hade sagt sitt, så började jag fundera på - vad är detta för "fenomen i gul peruk". Men som svensk, van med feministiska, helt riktiga, tongångar så tog jag och säkerligen en majoritet av Sveriges befolkning för givet att Hillary Clinton enkelt skulle ro hemma detta. När jag vaknade tidigt på morgonen efter valet och kollade i mobilen chockades jag av att Trump såg ut att bli USA:s näste president. Och så blev det. Nu har jag avvaktat och fått bekräftat att de farhågor jag hade delvis bekräftats, hans inreseförbud för resenärer från några muslimska nationer har visserligen stött på motstånd och är ännu ej genomförda vid USA:s gränser. Men i övrigt så har han motsvarat min personliga oro. I förhållandet till Ryssland är han lite mildare, NATO obestämd, Europa kallsinnig, Nordkorea retorisk, Kina mild. Donald Trump har framför allt i mina ögon kraftigt eroderat min syn på världens största demokrati, detta på många sätt. Låt mig bara nämna ett; demonteringen av demokratin i USA. I traditionellt demokratiska valdistrikt i Wisconsin så stängdes 9 av 10 vallokaler med resultatet att betydligt färre kunde rösta!! Otroligt, låter som i Ryssland. Detta fick till konsekvens att i Wisconsin som helhet så minskade antalet demokratiska röster, p g a tricksandet med vallokaler. Wisconsin blev republikanskt. Hade de röstat demokratiskt så hade majoriteten av elektorsrösterna tillfallit Hillary Clinton. Samma sak som i Wisconsin inträffade i Texas, exempelvis i det folkrika Fort Worth-Dallas-området. Texas är republikanskt, men konstaterandet att man även här dribblat med att stänga vallokaler där färgade, låginkomsttagare d v s demokratiskt röstande medborgare bor gör att jag blir rädd för vad som komma skall om Trump sitter kvar perioden ut. Kuba, klimatavtalet är andra mycket för landet USA besvärande beslut. De ryska hemliga kopplingarna skall vi inte prata om. För att avsluta detta om Donald Trump, så har jag inte blivit, eller har varit, som så många andra en "amerika-hatare", men min tro på att det är en sann och uppriktig demokrati har rubbats och det kraftigt. Jag vill inte att det rasar utför mer, väntar på ett stort felsteg så att kar´n kan ställas inför riksrätt eller helt enkelt sparkas och ersättas av någon vettig person, med större politisk erfarenhet. Trumps naivitet, spontant och illa fattade beslut och hans amerikanska syn på att utanför USA finns inget annat än fånar och idioter, nollor och kommunister, gör mig illa till mods. Hoppas att landet kan resa sig ur detta och bli "rent och schysst" igen. Hoppas gör jag, tror gör jag. Tack för ordet.

Inga kommentarer: