Summa sidvisningar

onsdag, november 16, 2011

Frostig gryning


Om man någon gång kravlar sig upp tidigt och nu pratar jag om strax innan sju, då får man också uppleva det man annars missar djupt nedsjunken i madrass och kudde.
Ett naturens skådespel.
Som en saktfärdig, ganska blek soluppgång, men som tänder upp efter en halvtimme.
Himlen är garnerad med kondensstrimmorna från jetplanen som passerat från fjärran kontinenter, vi ligger under stråket där Japan/Korea till Amsterdam/London går.
Några minusgrader under den klara natten hade gjort gräset frostigt och inget som kossorna gillade äta åt just då, de föredrog de utfodringsbord som står på åkern.
Men vackra är dom när de rostfärgat bryter mot de kalla nyanserna i naturen runt dem.
Varför de är ute? Jo det är dels ett tiotal sin-kor, dvs kor som inte mjölkar för tillfället, resten är kvigor på tillväxt och de kan allesammans lika gärna vara ute som inne.
Så länge de får mat och dryck. Och det får dom.
På prärien i Kanada, med betydligt kallare klimat än här, föder korna sina kalvar bakom vindskydd, bonden kommer ut med en värmetork och ser till att de torkar i öron och ansikte, sen for moder ko ta över resten, ibland i rykande snöstorm.
Så kor klarar kylan bättre än vi tror. De här har rena bastuvärmen i jämförelse med sina kanadensiska systrar.
Om lite drygt en månad vänder det och blir ljusare igen.


1 kommentar:

Angelika sa...

Jag kan inte tacka Dr EKPEN TEMPEL tillräckligt för att hjälpa mig återställa glädje och sinnesfrid i mitt äktenskap efter många frågor som nästan leder till skilsmässa, tack gud för att jag menade Dr EKPEN TEMPEL vid rätt tidpunkt. Idag kan jag säga till dig att Dr EKPEN TEMPLE är lösningen på det problemet i ditt äktenskap / förhållande, med Dr EKPEN TEMPLE kärleksförtryck kommer du säkert att le mer i din relation. Kontakta honom på (ekpentemple@gmail.com)