Summa sidvisningar

onsdag, maj 02, 2018

Nobelpris i litteratur 2018?

Ja den den frågan den blir besvarad på fredag den 4 maj. Som jag, som totalt utomstående, enbart beskådande den djupa skoningslösa kris som den Svenska Akademien befinner sig i, finns det inget annat svar än att det - blir inget litteraturpris i år. Allt annat vore att spoliera förtroendet för det som har med själva ceremonien kring nobelprisutdelningen att göra, hur skulle man kunna stå rakryggad och dela ut priset, kungen, ledamoten och mottagaren, hur skulle dennes tilltro till värdet av priset vara? Noll. Jag skulle tacka nej om jag hade blivit utnämnd, en tanke som inte finns på ljusårs avstånd. Men inte dess då mindre väntar jag på den motivering som lämnas nu på fredag, en stackars sekreterare får träda fram, någon ledamot har jag svårt att se stående med en samlad mediakår framför sig. Vem skulle våga? ja den som lever får se, fredag. Lyssna, begrunda och tänk på vad vi vill ha inför nästa års utnämning. Jo en helt ny akademisammansättning, nya medlemmar, yngre medlemmar, ledamöter eller stolnötare, att de är valda in och sitter på bestämd tid för ett ev återval. Inga stofiler, som mjölkar pengar och anseende ur en gammal fin svensk inrättning, som alltid hyst världens respekt - den Svenska Akademien.

Inga kommentarer: