Summa sidvisningar

måndag, mars 05, 2012

Två grafiska blad, collografier.

So what? Grafik/collografi

Uppåtsträvare. Grafik/collografi

Armar utåt sträck, rena gymnastiken kan det verka.
I min grafiska mapp, som måste det medges, inte fylls på varje vecka, finns några blad med en för mig ganska ny teknik - collografi.
Mia, min kära hustru, har jobbat i den diciplinen i över tjugo år, framgångsrikt.
Kort går det ut på att använda kartong i stället för kopparplåt.
I kartongen kan man både rista, karva, skära, rispa, bygga och göra i princip vad som helst.
Därefter behövs det några lager schellack för att härda- och spara det man gjort med kartongen.
Sedan på med färg, in i pressen och vips är grafikpappret prytt med ditt motiv.
Lite matolja gör rent kartongen plus en skvätt miljövänlig djupgrävande rengöringsvätska efter en dags arbete.
Jag gillar den här metoden, som vi lärde av oss av Ruth Goldmann och Hasse Hasselgren under en kurs i Röda villan i Nyköping i slutet av åttiotalet.
De hade återvänt från några grafikkurser i Tanzania, där det var svårt med koppar och de då använde sig av kartongtekniken utvecklad en gång i tiden av Grödingegruppen.
Collo betyder lim. Collografi är ett av flera namn. Papptryck, pappografik andra.

Jag har mött positiva reaktioner på mina collografitryck, sålt en del och tänker fortsätta med dem, visst - det är motiven som avgör - inte tekniken. Men viss betydelse har den för oss som kan välja mellan olika sätt att mångfaldiga våra bilder.


1 kommentar:

Äla sa...

Hade nästa glömt den tekniken. Jag testade det ett tag och körde det i farmor Selmas gamla mangel (säg inget till varken farmor Selma i himlen eller tryckproffset Mia). Det var kul men mitt resultat blev inte alls lika snyggt som ditt. Härlig fart/rörelse i bilderna. Samma känsla som när man hör första lärkan, eller tar emot snöflingorna vid första snön.