Summa sidvisningar

söndag, oktober 24, 2010

Den omöjliga flirten

Göran (t v), Kaj och Matte kom till vår utställning i Eskilstuna (som förresten tog slut just idag efter 7 veckor).
Här poserar de framför ett verk av Emil Österman som kort och gott heter "Emil och Emilie Österman".
Visst skönjer man ett försök till ögonkontakt mellan Göran och Emilie, även om hon lite avvisande blygt här, slår ner sin blick. Kanske beroende på att hennes man står intill strängt iakttagande kringstrykande mäns trånande blickar.
Emil var en konstnär vars liv inte blev så långt, född 1870 och död 1927 blev han bara 57 år, men icke dess då mindre har han förärats en mer eller mindre permanent plats på en vägg där Eskilstuna konstmuseum visar sina samlingar.
Görans försök här resulterade i en blick, en tanke, en färd bakåt - värt många ord och funderingar. Tänk vad en målning kan betyda och förmedla.

1 kommentar:

Angelika sa...

Jag kan inte tacka Dr EKPEN TEMPEL tillräckligt för att hjälpa mig återställa glädje och sinnesfrid i mitt äktenskap efter många frågor som nästan leder till skilsmässa, tack gud för att jag menade Dr EKPEN TEMPEL vid rätt tidpunkt. Idag kan jag säga till dig att Dr EKPEN TEMPLE är lösningen på det problemet i ditt äktenskap / förhållande, med Dr EKPEN TEMPLE kärleksförtryck kommer du säkert att le mer i din relation. Kontakta honom på (ekpentemple@gmail.com)