Summa sidvisningar

måndag, augusti 25, 2014

(V)inster på gott och ont...


Visst kan jag hålla med om att det sticker i ögonen och svider i hjärtat när man ser privata aktörer inom skola och omsorg roffa hem vinster av gigantiska mått.
Om de sedan placeras i skatteparadis eller i madrassen spelar för mig ingen roll, de undandras skatt och skulle kunna ha använts eller återinvesterats inom de områden där de grodde och växte.
Vänsterpartiet har visst en poäng i sin kampanj inför valet, men vad är alternativet?
Vem vill, kooperativ eller annan företagsform, ta över efter de privata aktörerna sedan de fått förbud att plocka ut vinster? Om man inte själv i rörelsen får ta ut en vinst för att bygga en buffert, anställa ny personal, bygga ut sin verksamhet, spara för sämre tider?
Jag tror inte att jag skulle vilja driva ett företag inom vilken sektor det än handlar om, utan att kunna lägga undan ett överskott. Finns drivkraften och lusten kvar?

Nu är V inne på det här spåret och de lär inte få något gehör för det, då de inte sätter sig en i en ev ny regering utan att vinstförbudet finns spikat och antaget av alla partier.

Detta apropå den teckning som jag gjorde för en stund sedan. 
Lite ironi och några klacksparkar klarar ni väl inom V, även om ni oftast säger nej till det mesta.


Inga kommentarer: