Summa sidvisningar

torsdag, augusti 21, 2014

Till minne av Esbjörn Svensson


Mitt i sommaren 2008 nåddes jag av chockbeskedet att jazzpianisten Esbjörn Svensson drunknat i Stockholms skärgård. 
I samma veva stod jag och jobbade på att färdigställa en utställning till Galleri Sigma i Växjö, tillsammans med min kära Mia. 
Flera gånger under denna sommar hade vi lyssnat på EST, Esbjörn Svenssons Trio. Hans geniala pianospel, som alltid överraskade, gladde och fick en att lyfta några extra dimensioner, fanns förvisso kvar, men något nytt skulle aldrig mer komma ut genom hans fingrar mot pianots tangenter.

Jag blev så berörd att jag gjorde denna teckning/blandteknik i storlek 70x100.
Den hängde där på väggen i det vackra huset i Växjö som inrymde galleriet bland annat. 
Minnet av Esbjörn hittade en köpare, det gladde mig att även någon annan känt samma sak som jag och Mia. Nu lever han där nere i Småland på väggen hos Rolf och Irène och hos oss lever han i vidare i CD-spelaren och minnet.

Glömmer dig aldrig Esbjörn.

Inga kommentarer: