Summa sidvisningar

måndag, juli 07, 2014

Flygkatastrofen på Teneriffa 1977.

En efterkonstruerad bild skapad i en dator visar hur det gick till vid kollisionen.

En bild tagen strax efter olyckan.

Idag finns en video tagen i Barcelona som visar hur ett flygplan på väg att landa, i goda väderförhållanden, plötsligt upptäcker en annan maskin som håller på att diagonalt korsa landningsbanan.
Tack och lov hade den ryske piloten tid och mod att dra på full gas och stiga igen för undvika en kollision. I Sydney Morning Herald kan du här se hela förloppet.

Denna incident påminner mig med förskräckelse om den katastrof som inträffade den 27 mars 1977 på Los Rodeos (omoderna) flygplats på Teneriffa.
583 människor omkom vid den kollisionen. 64 människor överlevde, vilka suttit ombord på det Pan Am 747 plan som var på väg att taxa sig fram till startpositionen.
Det var dimma och eftersom flygplan taxade ut via startbanan (!!??) plus några luddiga order mellan kaptenen ombord på KLM:s 747:a och ATC (kontrolltornet) så drog Jacob Veldhuyzen van Zanten på full gas, det var ganska bra sikt från hans position, men insvepande dimmoln dolde startbanan längre fram.
Där Pan Am:s Jumbo i motsatt riktning kom i sakta mak.
Vid en uppskattad hastighet av 260 kmh upptäcker de varandra och Pan Am-planet försöker gira ut på gräsmattan medan KLM-planet försöker lyfta, de klarar framhjulet men underredet och två motorer på höger vinge slår i överdelen av Pan Am-maskinen och river upp det.
Då hade KLM 747 släpat bakdelen i startbanan under 60 meter eftersom det försökte lyfta i en allt för stegrande vinkel mot det tillåtna.
Katastrofen var ett faktum, det holländska flygplanet snurrar runt lite i luften flyger ca 140 meter och hasar eller kanar fram ytterligare 300 meter. Eftersom det var fulltankat antänds bränslet snabbt och branden blev fullt utvecklad mycket snabbt och ingen ombord kommer levande undan.
Den amerikanska maskinen från vilka 64 personer inklusive kaptenen och några andra ur besättningen kunde ta sig ut på vingen och sedan hoppa ner på marken.
Alla räddningsaktioner var då riktade mot KLM 747 som brann, få hade vetskapen eller upptäckte att även Pan Am 747 var inblandad, skadad och även den fattat eld.

Orsaken till att dessa två flygplan stod på Teneriffa, var att det på Las Palmas flygplats pågick ett bombhot där, riktat mot general Franco som då satt vid makten i Spanien.
Allt inkommande flyg hade dirigerats om till Teneriffa och där var det fullt med parkerade flygplan, så när bomblarmet var över och klartecken gavs för att återuppta de avbrutna resorna, så kan stressade och för personalen i ATC ovana situationer uppstå. Vissa kommandon som de gav var inte de riktiga ur flygvokabulären, något som också kan ha orsakat att KLM 747 startade utan tillstånd.
Den holländske kapten verkar också stressad och nonchalant om man läser kommunikationen mellan torn och cockpit. Säkert en kapten a den gamla stammen som ingen törs säga emot.
Men det är min egen teori.

Alltnog, katastrofen är historien värsta vad gäller antalet döda.
En mycket tragisk katastrof som sitter i oss som minns den dagen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Har läst någonstans att kaptenen på KLM planet var en av detta flygbolags mest erfarna flygkaptener och även fungerade som flyginstruktör. Det framgick också att där blev någon form av missförståelse i radiotrafiken och kaptenen på KLM planet ansåg det var fritt fram atttt starta.