Summa sidvisningar

tisdag, maj 13, 2014

Alkohol. Till både glädje och sorg.


Du klarar det, jag klarar det. Men långt ifrån alla gör det.

Alkohol dödar 3.3 miljoner människor världen runt - varje år!
En människan var tioende sekund dör, på grund av de allvarliga risker som användandet av alkohol, de facto innebär.
Var tioende sekund där en människa.

Vi har, de flesta av oss, en tolerant och liberal syn på alkoholen, till skillnad från andra droger.

WHO, Världshälsoorganisationen, har kalla, nyktra siffror på detta:

Alkoholpåverkat våld, rattfylla och en hel del sjukdomstillstånd som är alkoholrelaterade, gör att var tjugonde dödsfall i världen står på alkoholens offeraltare.
Mer siffror, år 2012 avled 3.3 miljoner människor, som jag redan nämnt eller 5,9% av alla dödsfall.
Om vi jämför med HIV/AIDS som skördar 2,8 % och TBC 1,7%.

Ser på världen, så är det västvärlden (Europa, Nordamerika, Australien, Sydafrika), inklusive Östeuropa och Ryssland som står för huvudparten av allt drickande, även om länder som Kina och Indien är på "frammarsch". Så även Brasilien och några Sydostasiatiska länder.

Vi som dricker normalt tar alltså gärna en drink då och då, ett glas vin, några öl eller en whiskey.
Men betänk samtidigt att drygt 16% av alla oss som dricker, dricker för mycket och löper hälsorisker.

Vi normaldrinkare dricker 6,2 liter ren alkohol årligen, medan missbrukarna dricker i medeltal 17 liter per år. Tre gånger din konsumtion.
Mest (värst) utmärker sig ryska män enligt WHO, de dricker enligt 2010 års siffror otroliga 32 liter ren alkohol per man och år.
Inte undra på att dödstalen där är de högsta i världen och att våld och olyckor är så vanliga i den ryska vardagen.

Jag, Olle Qvennerstedt, är inte nykterist eller ser inget fel i att ta en glas vin, en bira eller stänkare när jag känner för det.
Men jag har i mycket nära släktförhållande konfronterats med de som inte kunnat behärska sitt drickande, vilket lett till både skilsmässor, våld och annat otyg.
Som fortfarande gnager inom mig, men som jag kan hålla på avstånd men ändå tänker på när jag häller upp en virre.

Vill med dessa ord och siffror ändå peka på de faror som lurar för både de som dricker och står i relation till dem.

1 kommentar:

Angelika sa...

Jag kan inte tacka Dr EKPEN TEMPEL tillräckligt för att hjälpa mig återställa glädje och sinnesfrid i mitt äktenskap efter många frågor som nästan leder till skilsmässa, tack gud för att jag menade Dr EKPEN TEMPEL vid rätt tidpunkt. Idag kan jag säga till dig att Dr EKPEN TEMPLE är lösningen på det problemet i ditt äktenskap / förhållande, med Dr EKPEN TEMPLE kärleksförtryck kommer du säkert att le mer i din relation. Kontakta honom på (ekpentemple@gmail.com)