Summa sidvisningar

söndag, januari 22, 2012

Vilka är inte arbetare?


Ja frågan är berättigad.

Bör kanske tillägga att jag ingalunda eftersträvar/-de att bli kallad arbetare, har aldrig haft den önskan, snarare har jag haft ett snävare perspektiv på mitt yrkesliv, kanske illustratör eller konstnär, vid behov, passat mig bättre?
Och röstat har jag såväl rött, grönt, gult som blått.

Till frågan:
Igår så intervjuades folk som var på plats när Håkan Juholt kastade in handduken.
"Vi arbetare...", "...som arbetare har..." återkom titt som tätt.
Min undran här är följande?

Är vi inte alla arbetare? Alla som arbetar för att få en lön till mat, husrum och annat är väl arbetare?
Eller är det skiten under naglarna som räknas?
Eller kan bara de kvalificera sig till arbetare som har skurknän eller valkar i händerna?
I vissa kretsar dras gränsen för att bli betitlad arbetare i medlemskap i LO eller ej.
Nonsens säger jag.

Jag ställer frågan därför att jag med mina verktyg under hela min tid innan pensionen arbetat för mitt upphälle.
Löneanställd i 25 år, resten som arbetare i en enskild firma fram till pensioneringen och då under närmare 20 år fanns det vare sig plats för sjukdagar, anständig lön eller andra sociala förmåner.
Jo jag gjorde det valet själv och tog också konsekvenserna, men som enskild liten ensamföretagare är man inte kapitalist - utan grovarbetare.
Tuschfläckar, färgstänk och blodvite från vassa skalpeller, långa och många arbetstimmar, helgarbete gav mig lika stor rätt att betrakta mig som arbetare som den som kommit upp ur gruvan med stendamm över hela kroppen eller den som sönderstressad lämnat akuten på ett sjukhus.

Så vem är mer arbetare än den andre? Ingen. Vi är alla arbetare.

Därför är jag trött på att socialdemokrater i största allmänhet kallar sig arbetare och utesluter alla oss andra som kanske inte haft just deras jobb, men som arbetat minst lika mycket.
Om det är ett komplex som tynger er, släng det över bord genast.
Är det en politiskt ställningstagande i tron att alla "arbetare" röstar rött, så kan ni numera vara förvissade om det finns lika många gröna och blå i "era" led som det finns röda.

Så arbetare i alla läger, förenen eder i kampen mot den förlegade synen på ordet Arbetare.

Sign:
Olle Q - arbetande konstnär


Inga kommentarer: